Egy csecsemőt is elbír a magyar kutászdroid

2012.09.15 09:17

 

Egy helikopter árának töredékéből épített két magyar egy nyolcrotoros oktokoptert. Nagyobb súlyú tárgyakat, profi kamerákat is a levegőbe tud emelni, és élőben követhető, amit lát. Az egész olyan, mintha bezártak volna valamilyen három dimenziós térképbe. Kipróbáltuk, hogyan nézünk ki madártávlatból.

Leginkább a Star Wars-univerzum repkedő birodalmi kutászdroidjára emlékeztet a nyolc rotorral felszerelt eszköz, még úgy is, hogy nem a Hoth-rendszerben, hanem a fóti horgásztó mellett tesztelhettük. Az oktokoptert interneten beszerezhető alkatrészekből, de jelentős hozzáadott munkával építette meg Nagy József informatikus-modellező és társa, Varga Tamás operatőr.

 

A távirányítós repülőt filmfelvételekhez tervezték, használata kétemberes feladat: egyikük vezeti a gépet, a másik pedig az aljához rögzített kamerát irányítja. Ez utóbbit ugyanis szervomotorokkal mozgatható állvány tartja a helyén, amely egyben stabilizátorként is szolgál: ellenmozgásokkal kompenzálja az oktokopter esetleges bemozdulásait.

Az előkészületek nagyjából negyedórát vesznek igénybe, majd miután egy kisautóhoz is elegendő kapacitással bíró akkumulátorok is a helyükre kerülnek, felpörögnek a rotorok, a gép pedig azonnal a levegőbe emelkedik. Bár a nyolc lapát jócskán felveri a port, hangjuk aránylag visszafogott: néhány másodperccel később a Fóti-tó felett már alig halljuk a búgásukat. A géppel nagyon finoman lehet manőverezni, bár szerencsénk is van, kedd délelőtt a környéken kicsi a szél. Lent nem csupán az oktokopter pilótájának távirányítóján, de egy állványon lévő monitoron is megnézhetjük, mit lát éppen a magasban lévő gép. Ez egy szemüvegbe épített, viselhető LCD-n még látványosabb: olyan, mintha a Google Térképén élőben lehetne mozogni.

Mivel GPS-szel is felszerelték, automatikusan képes tartani megadott pozícióját, ha pedig áramforrásai lemerülőben vannak, magától is le tud szállni eredeti felszállóhelyére. Irányítóitól megtudjuk, hogy egy szett akkumulátorral az oktokopter nyolc percet tud a levegőben tölteni, így nem csoda, hogy egy kisebb bőröndnyi lítium-polimer teleppel felszerelkezve járkálnak gyakorolni. A jármű maximális sebessége óránként negyven kilométer körül lehet, és akár négy kilométeres távolságból is lehet vezérelni. Ám nem érdemes ilyen távolra elküldeni, mert száz méternél távolabbról már nem lehet rendesen látni, hiába szereltek a hátuljára fényesen villogó ledeket - mondták el a készítők.

Forrás: Szedlák Ádám [origo]
Bevetésen az oktokopter a Fóti-tó felett

A mintegy nyolcmillió forintból megépített repülő szerkezet már ránézésre is komolyabb, mint a Techbázison korábban bemutatott, alapvetően szórakozási célokat szolgáló, táblagépről irányítható,Parrot nevű, hungarocell testű drón. Négy helyett nyolc rotor emeli a levegőbe, amire azért van szükség, hogy a távirányítós jármű nagy súlyokat is mozgathasson. Az oktokopter megépítőinek erre azért volt szükségük, mert OctoMovie nevű vállalkozásuk keretében filmes feladatok elvégzésére akarták képessé tenni drónjukat. A Sky Jib 8 Heavy-Lift Octocopter névre keresztelt jármű akár egy öt kilogrammos kamerát is képes a levegőbe emelni, így egy full-HD-nál jóval nagyobb, 4K-s (4096 x 3072 pixel) felbontású mozis kamerát is lehet rögzíteni rá.

Die Hardot is lehetne vele forgatni

Valódi filmhez az oktokopterrel még nem forgattak jeleneteket, mert a gép megépítői még az utolsó finomításokat végzik a csupán idén nyáron működőképessé tett eszközön, és gyakorolják annak vezérlését. Ez ugyanis a két kezelő tökéletes összhangban való munkáját igényli, ha ez megvan, akár egy amerikai akciófilm közeli jeleneteit is le lehet forgatni az oktokopterrel, ha kellő tudású kamerát akasztanak rá.

Forrás: Szedlák Ádám [origo]

Az éles feladatokban a tervek szerint jövőre debütáló távirányítós jármű előnye, hogy akár egy utcában is bevethető, ahol egy helikopter nem férne el, bár ilyenkor a műholdas navigáció által biztosított kényelmi szolgáltatásokról le kell mondania a kezelőknek. A repülő szerkezet minden berendezése rendkívül precíz vezérlést igényel, előfordul, hogy például a műholdas navigációs rendszer szoftverének frissítése egy másik alkatrész, például a stabilizátor működését befolyásolja.

Az oktokopter használatát főként az időjárás korlátozza: jelenlegi kiépítésében esőben nem tud repülni, nagy szélben pedig azért nem érdemes felküldeni, mert az óriási széllökéseket nem lehet teljesen kompenzálni a filmen, ráadásul a váratlan hatások az irányítást is megbolondíthatják.

Néhány éve még haditechnika lett volna

Néhány évvel ezelőtt egy kamerával felszerelt, távirányítós repülő eszköz még haditechnikai eszköznek minősült volna. A gyorsulásérzékelők és hasonló szenzorok okostelefonokban és táblagépekben való elterjedése nyomán azonban mindenki számára is hozzáférhetővé váltak ezek az eszközök. A magyar építésű oktokopterben precíz szenzorok működnek, de még így sincs a gépben egyetlen olyan alkatrész sem, amelyet ne lehetne megrendelni az internetről.

Forrás: Szedlák Ádám [origo]
Öt kilóig bármilyen kamerát levegőbe emel az oktokopter

A játéknak szánt olcsó drónok legfeljebb a macska cukkolására alkalmasak, azonban a komoly berendezések összerakása sem ütközik akadályokba. Modellrepülőnek számító drónt bárki építhet, akinek van elég pénze a kis súlyú és nagy teljesítményű alkatrészek beszerzéséhez. A filmes munkák mellett hamarosan a légi fotózástól a mexikói ételek kiszállításáig több területen is debütálhatnak az egyszerű többrotoros gépek.